2022-03-16 09:17Pressmeddelande

Så pratar du med dina barn om krig

– Råd och tips från Laura Olsson, legitimerad Logoped, om hur småbarnsföräldrar kan prata om svåra ämnen med sina barn med hjälp av barnböcker.

Just nu är det oroliga tider i världen och många barn känner oro i samband med att de hör om kriget i Ukraina. Barnboksappen Boksnok har tillsammans med Laura Olsson, legitimerad Logoped och trebarnsmamma, tagit fram boktips och råd på hur småbarnsföräldrar kan prata med sina barn om krig genom att uppmuntra till samtal med hjälp av barnböcker.

Barn behöver känna trygghet i svåra tider och Laura Olssons boktips inger hopp trots att de handlar om bråk, krig och flykt. Om barnet inte redan känner till så mycket om kriget är det bra att de får höra om det från föräldrar på ett lugnt och tryggt sätt så att barnet är mer förberett om det får höra om det från någon annan.

Tre råd till föräldrar kring hur de kan prata om konflikter tillsammans med sina barn:

1. Läs barnböcker som tar upp konflikter – Ett bra sätt att prata om kriget med ditt barn är att läsa tillsammans. Utgå från händelserna i boken och ställ frågor så blir det lättare för barnet att sätta ord på sina tankar.

2. Viktigt att lyssna – Att få dela sina tankar med en vuxen gör tankarna mindre otäcka och ger barnet trygghet. Det viktiga är att du lyssnar på barnets funderingar och svarar på dem.

3. Öppna frågor ger många svar – Ställ öppna frågor som hjälper barnet att lättare sätta ord på sina tankar. Som förälder är det viktigt att visa intresse för barnets tankar utan att ställa krav på svar. Säg till exempel: ”Jag undrar, vad är ett krig egentligen?” eller ”Jag undrar, hur känns det att lämna sitt hem fast man inte vill?” eller ”Jag undrar, vad händer när man bråkar?”

Tre boktips från Laura Olsson på barnböcker som kan bidra till trygga samtal om kriget i Ukraina:

0-3 år: Alla tre gräver en grop
Alla tre vill gräva, men det finns bara en spade. Bråket ligger i luften. Hur gör barnen då?

6-9 år: Häxmästaren
Drottningen har skickat soldater som bränner alla byar. Rand och Ella ska be Häxmästaren om hjälp.

3-9 år:Vägen till Mumindalen

Muminmamman och Mumintrollet flyr från sitt hem efter en översvämning. Men Muminpappan blir kvar. Vilken saknad!

Boksnok är en ny barnapp som är intuitivt designad för att väcka läslusten hos barn. Det som skiljer Boksnok från andra läsappar är att användarupplevelsen är speciellt utformad för barn: Bilder som rör sig och gör berättelsen mer engagerande. Lyssna & följ med i boken – fängslande berättarröster, ljud och musik. Animerad text – karaoke-funktion gör det enklare att hänga med i texten och hjälper till att knäcka läskoden.

Boksnok-appen finns tillgänglig via App Store eller Google Play och ett abonnemang med obegränsad läsning kostar från 42 kr per månad.

Om Lylli

I vår innovativa app skapar vi en fängslade läsupplevelse som främjar barns kognitiva utveckling, etablerar läsvanor och bjuder in till ett liv som läsare. Aktiverande teknik som röster, animationer, ljud och musik fångar barnens uppmärksamhet och gör den upplästa berättelsen mer spännande och engagerande. Ett roligare sätt att läsa, helt enkelt.

Monica Fagraeus Lundström
CEO & Co-Founder